Digital Analytics Support erbjuder kundanpassade Google Analytics-utbildningar som genomförs på plats hos ditt företag.
Utifrån behov, önskemål och förkunskaper skräddarsys en Google Analytics-utbildning för dig och dina kollegor.
I undervisningen används ditt företags Google Analytics-konto(n) och stor vikt läggs vid diskussioner av rapporter, tolkning av er egen data samt möjligheten för deltagarna att få svar på sina frågor.
Om utbildningen omfattar en workshop försöker vi tillhandahålla individuella övningsuppgifter anpassade efter deltagarens roll i organisationen, behov och intressen.
Lämpligt antal deltagare är 3-8. Det ger bra förutsättningar för deltagarna att tillgodogöra sig utbildningen på ett optimalt sätt.
För att en Google Analytics-utbildning skall kunna passa in så smidigt som möjligt i ett annars fullspäckat arbetsliv, rekommenderas utbildningssessioner om ca 3 timmar.
En sådan session får lagom plats en förmiddag eller eftermiddag utan att ”förstöra” en hel dag. Vid heldagsutbildningar ger 2 x 3 timmar utrymme för att även hinna med de viktigaste jobbmailen.
Till inspiration följer här några exempel på olika upplägg för Google Analytics-utbildningar:
Exempel på kundanpassad Google Analytics-utbildning, 3 timmar
Agenda
- Introduktion till Google Analytics datainsamling, datastruktur och användargränssnitt.
- Förklaring av grundläggande begrepp och termer som ”User” (”besökare”), ”Session” (”besök”), ”Bounce rate” (”avvisningsprocent”), ”Last non-Direct click” och ”Custom dimension”.
- Genomgång och diskussion av ett urval viktiga rapporter som har identifierats som relevanta för deltagarna.
- Analys och uppsättning av konverteringsmål och funnels.
- Taggning av externa trafikkällor med Google Analytics kampanjparametrar.
- Övningsuppgift: Skapa ett eget Dashboard utifrån dina rapporteringsbehov.
Exempel på kundanpassad Google Analytics-utbildning, 2 x 3 timmar
Om så önskas kan undervisningen fördelas över 2 dagar med sessioner på vardera 3 timmar.
Agenda, session 1
- Genomgång av Google Analytics datainsamling, datastruktur och cookies samt viktiga begrepp och termer som förekommer i rapporter och användargränssnitt.
- Presentation av Förvärvs-rapporterna (Acquisition) samt diskussion och analys av kvaliteten på de viktigaste trafikkällorna.
- Genomgång av E-handelsrapporterna (E-commerce) och begrepp som ”Per session value” och ”Cart-to-Detail rate”.
- Principer för tracking av användaraktiviteter som inte betraktas som sidvisningar. Exempel på, så kallad Event tracking kan vara PDF-nerladdning, klick på Köp-knappar eller tracking av video-klipp.
- Genomgång av rapporter för analys av målkonverteringar.
Agenda, session 2
- Uppföljning på frågor från session 1.
- Genomgång av Multi-Channel-rapporter och Attributionsmodeller.
- Introduktion till Avancerade Segment.
- Smarta knep som förenklar din vardag.
Exempel:- Genvägar.
- Regulära uttryck (Regular expressions).
- Delning av rapporter.
- Individuellt anpassade övningsuppgifter.
Exempel:- Uppsättning, delning och import av Anpassade rapporter.
- Definition och uppsättning av konverteringsmål.
- Kvalitetsbedömning av landningssidor.
- Uppsättning av filters för bortfiltrering av oönskad trafik.
- Konfigurering av nya Vyer (profiler).
- Avancerad filtrering av resultat i rapporter.